Categorieën

iDeal

Hoeveel vetten per dag?

 

Vet levert niet alleen energie. Het levert ook waardevolle voedingsstoffen als vitamine A, D en E en essentiële vetzuren. Er zijn verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten kennen we ook wel als de schadelijke vetten en verhogen het cholesterol. Het is belangrijk om zoveel mogelijk onverzadigde vetten te eten. Onverzadigde vetten zitten onder andere in olijfolie, noten en vis. Het is raadzaam om maximaal 15% van het vet wat je tot je neemt uit verzadigd vet te laten bestaan.

 

Goede vetten heb je hard nodig. Ook als je wilt afvallen! Tijdens het afvallen moet je een voeding gebruiken die voldoende vet bevat. Het gevaar bestaat anders dat je lichaam in een spaartoestand terecht komt en je daardoor niet meer of minder gaat afvallen. 

 

Het is belangrijk om tijdens het afvallen een voeding met voldoende vet te gebruiken. Je lichaam komt anders in een spaartoestand terecht waardoor je niet meer afvalt of minder gaat afvallen!


In het eiwitdieet en een koolhydraatarme voeding gaan we doorgaans uit van 1500 kcal per dag. Uiteraard zijn hier variaties in mogelijk, maar laten we voor de berekening uitgaan van 1500 kcal.

In deze berekening gaan we uit van de 3 eerder opgesomde richtlijnen.

 


Richtlijn 1           :              20 - 50 gram koolhydraten per dag


In deze richtlijn mag je per dag 55% van je totale energie inname aan vet gebruiken. Als je uitgaat van een dagmenu van 1500 kcal betekent dit dat je per dag 825 kcal aan vet mag hebben.

1 gram vet levert 9 kcal. 825 kcal aan vet is dan 92 gram vet per dag.

Hiervan mag maximaal 15% verzadigd vet zijn. Dit betekent per dag maximaal 14 gram aan verzadigd vet.

 

Uiteraard zijn hier variaties in mogelijk! Stel voor je hebt een dagmenu van 1250 kcal dan ligt het aantal gram vet (uiteraard) wat lager.

 

Het gevaar in deze richtlijn ligt in te weinig vet eten. Hierdoor kan je, naast het feit dat je ook nog last van verstopping kan krijgen, je lijf in een spaartoestand brengen waardoor je niet meer afvalt of minder afvalt. De juiste hoeveelheid vet eten is dan ook van groot belang!

 

 

Richtlijn 2           :              50 – 100 gram koolhydraten per dag


In deze richtlijn mag je per dag 45% van je totale energie inname aan vet gebruiken.  Als je uitgaat van een dagmenu van 1500 kcal betekent dit dat je per dag 675 kcal aan vet mag hebben.

 

1 gram vet levert 9 kcal. 675 kcal aan vet is dan 75 gram vet per dag.

Hiervan mag maximaal 15% verzadigd vet zijn. Dit betekent per dag maximaal 11 gram aan verzadigd vet.

Uiteraard zijn hier variaties in mogelijk! Stel voor je hebt een dagmenu van 1250 kcal dan ligt het aantal gram vet (uiteraard) wat lager.

 


Richtlijn 3           :              100 – 150 gram koolhydraten per dag

 

In deze richtlijn mag je per dag 40% van je totale energie inname aan vet gebruiken. Als je uitgaat van een dagmenu van 1500 kcal betekent dit dat je per dag 600 kcal aan vet mag hebben.

1 gram vet levert 9 kcal. 600 kcal aan vet is dan 66 gram vet per dag.

Hiervan mag maximaal 15% verzadigd vet zijn. Dit betekent per dag maximaal 10 gram aan verzadigd vet.

 

Uiteraard zijn hier variaties in mogelijk! Stel voor je hebt een dagmenu van 1250 kcal dan ligt het aantal gram vet (uiteraard) wat lager.


© M. Fanoy, Bachelor of Health Science, dietiste


Winkelmand  

Uw winkelmand bevat geen producten.

Verzendkosten 0,00 €
Totaal 0,00 €

Winkelmand Afrekenen

Webshop keurmerk logo