Categorieën

iDeal

Hoeveel eiwitten per dag?


Het lichaam heeft eiwit nodig.  Een tekort aan eiwit in de voeding is niet wenselijk. Bij een koolhydraatarme voeding dien je voldoende eiwit binnen te krijgen omdat het lichaam anders in spaartoestand raakt en je spierafbraak kan hebben.

Eiwitten geven een vol gevoel; je zit eerder vol na het eten van een eiwitrijke maaltijd! Hierdoor heb je minder kans op eetbuien en onbedwingbare snackmomenten. Eiwitten helpen zodoende ook bij het afvallen.

De hoeveelheid eiwit die iemand nodig heeft per dag is afhankelijk van veel factoren, o.a. hoeveel je beweegt. Iemand die veel sport heeft iets meer eiwit nodig dan iemand die niet sport of weinig beweegt.

 

Gemiddeld genomen heeft iemand 0,8 – 1,0 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig. Iemand die 75 kg weegt, heeft dus 60 tot 75 gram eiwit per dag nodig.  In een eiwitrijk en een koolhydraatbeperkt dieet ligt de hoeveelheid aanbevolen eiwit wat hoger, namelijk 1,0 – 1,5 gram per kg lichaamsgewicht.

 

Eigenlijk is het principe: hoe minder koolhydraten je neemt, hoe meer eiwit en vet je moet toevoegen in je voeding.

 

Hoeveel gram eiwit is dat nou voor de koolhydraatarme richtlijnen?

 

Richtlijn              1             : 20 – 50 gram koolhydraten per dag

 

In deze richtlijn gebruik je 30-35% van je totale energie inname aan eiwit. Dus stel je gebruikt 1500 kcal per dag, dan dient hiervan 450 - 525 kcal aan eiwit te zijn. 1 gram eiwit levert 4 kcal. Je dient dan per dag 112,5 - 130 gram eiwit binnen te krijgen.

 

Richtlijn 2           :              50 – 100 gram koolhydraten per dag


In deze richtlijn gebruik je iets minder eiwit dan in de eerste richtlijn, namelijk 30% van je totale energie inname. Dus stel je gebruikt 1500 kcal per dag, dan dient hiervan 450 kcal aan eiwit te zijn. 1 gram eiwit levert 4 kcal. Je dient dan per dag 112,5 gram eiwit binnen te krijgen.

 

Richtlijn 3           :              100 – 150 gram koolhydraten per dag


Omdat je in deze richtlijn wat meer koolhydraten gebruikt dan in de andere 2, gebruik je in deze richtlijn het minste aantal eiwitten van de richtlijnen, namelijk 25-30%. Dit komt neer op 375 - 450 kcal aan eiwit per dag, omgerekend 94 tot 112,50 gram eiwit per dag.



© M. Fanoy, Bachelor of Health Science, dietiste