Categorieën

iDeal

Hoeveel koolhydraten per dag?

 

Bijna iedereen heeft wel eens gehoord van koolhydraatarm. Maar wat is nou precies koolhydraatarm? En hoeveel koolhydraten mag je dan eten? Minder koolhydraten eten kan vele voordelen hebben.  Het kan je bloedsuikerspiegel verlagen waardoor je minder snel trekt hebt. Het kan je lichaam aanzetten tot vetverbranding waardoor je afvalt. Het kan tevens een flinke energieboost geven! Je kan je namelijk door minder koolhydraten eten fitter energieker voelen.

 

Maar, pas op! Als je minder koolhydraten gaat eten, zorg er dan wel voor dat je voeding voldoende eiwit en vet bevat! De klassieke fout die wij mensen vaak zien maken is dat ze minder koolhydraten gaan eten, maar tegelijkertijd niet hun inname van vet en eiwit verhogen. Mensen vallen daardoor minder af of soms helemaal niet.

 

Als je minder koolhydraten gaat eten, moet je voldoende vet en eiwit binnenkrijgen. Je lichaam komt anders in een spaartoestand waardoor je minder afvalt of soms helemaal niet meer!

 

 

Hoeveel koolhydraten kan ik per dag gebruiken?


De hoeveelheid koolhydraten die iemand per dag kan gebruiken is voor iedereen verschillend. Het maximum aantal koolhydraten is voor elk ander dieet weer verschillend. Als je snel wilt afvallen is het maximum aan koolhydraten per dag lager dan wat langzamer afvallen (en jezelf niet van alles ontzeggen) 

 

Kortom: het maximum aantal koolhydraten per dag is afhankelijk van hoe snel je wilt afvallen en hoe je wilt afvallen.


Globaal hanteren we 3 verschillende richtlijnen met elk een ander maximum aan koolhydraten die we hieronder zullen bespreken.

 

Richtlijn 1           :              20 – 50 gram koolhydraten


Dit is de meest strenge richtlijn en geschikt voor als je snel in korte tijd wilt afvallen. In deze richtlijn neem je maximaal 50 gram koolhydraten en is dit 10-15% van je totale energie inname. Dus stel je gebruikt 1500 kcal per dag, dan dient je voeding uit maximaal 225 kcal uit koolhydraten te bestaan. 1 gram koolhydraten levert 4 kcal.

 

 

Richtlijn 2           :              50-100 gram koolhydraten


Deze richtlijn is iets minder streng dan richtlijn 1, je hoeft jezelf niet alles te ontzeggen.

Je gebruikt per dag maximaal 100 gram koolhydraten, en dit is 25% van je totale energie inname. Stel je gebruikt een dagmenu van 1500 kcal, dan dient je voeding maximaal 375 kcal uit koolhydraten te bevatten. Dit is omgerekend 93 gram koolhydraten. 1 gram koolhydraten levert 4 kcal.

 


Richtlijn 3           :              100 – 150 gram koolhydraten


Dit is de minst strenge richtlijn. Deze richtlijn gebruik je als je langzaam wilt afvallen of als je op gewicht wilt blijven. Je gebruikt per dag maximaal 150 gram koolhydraten en dit is 30% van je totale energie inname. Stel je gebruikt een dagmenu van 1500 kcal, dan dient je voeding maximaal 450 kcal uit koolhydraten te bevatten. Dit is omgerekend 113 gram koolhydraten. 1 gram koolhydraten levert 4 kcal.

 

Bovenstaande richtlijnen zijn gemiddelden. Ze kunnen per persoon verschillen en zijn ook afhankelijk hoeveel kcal je per dag nodig hebt.

Met alleen een koolhydraatbeperking in je voeding kom je er niet. Als je een koolhydraatbeperking gebruikt om af te vallen, dien je ook de vetten en eiwitten in de juiste verhouding binnen te krijgen om te voorkomen dat je lichaam op een spaartoestand gaat!

 

 

Een voeding met een koolhydraatbeperking moet altijd voldoende vet en eiwit bevatten.


© M. Fanoy, Bachelor of Health Science, dietiste


Winkelmand  

Uw winkelmand bevat geen producten.

Verzendkosten 0,00 €
Totaal 0,00 €

Winkelmand Afrekenen

Webshop keurmerk logo